La memòria inocent de Prades Mateu


La memòria, la mort i l'empremta que ens deixa el passat.
L'exposició d'obres de Vicent Prades Mateu, sèries d'acrílics de 75x105cm que s'articulen com a obres singulars, en triptics i quadriptics, amb el recurs de l'escriptura i referències figuratives, especialment enfocades a la mirada, el ulls, com a nexe s'inaugura al MIAU Fançara el 14 de maig.

Diu Prades Mateu que "Lo mas honesto para empezar es decir que no se nada, solo puedo hablar de mis experiencias estas forman parte de la verdad, es necesario este preámbulo para reafirmarme en la humildad y la sencillez. La memoria inocente rescata al niño que fui, que esta dentro de mi y que jamas murió, solemos llamar evolución a estos estados donde el tiempo fagocita nuestro pasado. Afortunadamente cuando desperté de este sueño que a todos nos atrapa me di cuenta que lo que conservo con mayor satisfacción es la memoria de ese niño inocente. Me gusta mucho pintar, reconozco que me resultaría muy difícil quedarme sin hacer nada, indudablemente podría ser un camino muy coherente a mi estado actual de pensamiento ya que he llegado al convencimiento que este mundo en el que vivimos es tan falso como real, falso porque no existe y real porque el sueño que nos atrapa esta tan bien entretejido que nos lo hace creer, lo vivimos como real. Esto forma parte de la respuesta existencial que no he dejado de preguntarme sobre quien soy y que hago aquí. Solo he encontrado la respuesta cuando la he hecho desde la conciencia, es sin duda hacia donde afortunada e inevitablemente no encaminamos. Desde este escenario he construido mis obras, no para dar lecciones a nadie, ni para cambiar el mundo, que lecciones podría dar esa inocencia, unicamente la encarnación del niño se ve enriquecida con la experiencia de la madurez, trato de expresar metafóricamente un mensaje de unidad, la disparidad de imágenes que se representan quieren ser unidad.
Las miradas, los textos y las figuras son un argumento de comunicación que no se sostiene si no se mira desde la conciencia universal, el lenguaje y la comunicación nos atrapa, no nos permite despertar, el lenguaje que tanto ha ayudado en el ciclo evolutivo actual sera ahora un gran problema para el nuevo progreso o desarrollo. No podemos tener cada uno nuestra verdad, confundimos la verdad con la experiencia, a la conciencia se llega a traves del silencio. Así pues he construido estas pinturas para compartirlas con la gente de una forma singular, las voy a colgar en los balcones del valle de Fanzara, un bonito pueblo del alto mijares del 14 al 17 de mayo de 9 a 22 h" 

 
La figura d'un ull simbolitza la recepció del coneixement, i a l'hora l'expressió, la manifestació cap a l'exterior del posseïdor de l'ull. És, per tant, una bona metàfora de la memòria com a receptacle i repositori del coneixement. L'aparició de les grafies té a veure també amb eixa memòria i la necessitat de que siga perdurable. D'acord amb el doctor i grafòleg Max Pulver, que va establir les bases del simbolisme que regeixen la interpretació de l'escriptura a partir d'espai en el qual aquesta es troba, l'ésser humà es mou entre dues tendències antagòniques, entre el passat i el futur; entre la memòria i el quevindre. L'exposició és una fabulació. Fabular és explicar una realitat. És fer ús de la memòria. Aquestes obres cal veure-les com si escoltarem el murmuri mut d'un conte que ens narra idees que provenen d'un altre que al seu torn ha recollit idees d'altres i així successivament. Així que l'exposició és un estrèpit silenciós de moltes idees recollides en l'espai de la memòria de moltes ments i molts temps. I tot això va rebotant en el nostre interior, de tal manera que llegir les obres de l'exposició és com sentir-nos a nosaltres mateixos, de vegades com un ressò de la memòria d'altres. Així que llegir aquestes obres és com una immersió en el nostre interior més personal i més col·lectiu.



L'exposició tracta de ser com un llibre de mirada recollida. Cal recórrer els seus fulls. Les obres exigeixen una lectura que al seu torn requereix d'un exercici d'introspecció ideològica en tant que es formulen preguntes sobre com s'entén la realitat en aquesta dialèctica del que és socialment compartit i l'individual . Tots els coneixements que emmagatzemem, producte de les nostres vivències ens permeten, gràcies a la memòria, decidir que fer en el present i com programar els desitjos de futur. Tenim passat, present i futur gràcies al fet que tenim memòria. Sense memòria deixem de ser. Perdem la nostra identitat. A la memòria no viu el nostre passat, viu la nostra història. Deia Milan Kundera que la vida és la memòria del poble, la consciència col·lectiva de la continuïtat històrica, la manera de pensar i de viure.


L'home que recorda és l'home que aprèn. L'home sol sap el que recorda. I entre tots fem memòria col·lectiva, la que permet a les societats humanes traçar un full de ruta cap al progrés, la llibertat i l'edificació d'una cultura pròpia.

La memòria com a l'únic paradís del qual no podem ser expulsats.







0 comentarios:

Publicar un comentario